Goede cijfers voor regionaal openbaar vervoer in Groningen en Drenthe

ASSEN - OV-reizigers in Groningen en Drenthe zijn tevreden over hun bus en trein. Het bus- en treinvervoer krijgt rapportcijfers tussen de 7.2 en 7.5. Het landelijk gemiddelde komt uit op een 7.2. Van de vervoersautoriteiten bezet het OV-bureau Groningen Drenthe samen met Noord- en Zuid-Holland de eerste plaats met een 7.5. Dit blijkt uit de landelijke OV-Klantenbarometer 2011, die vandaag bekend wordt gemaakt. In dit onderzoek beoordelen reizigers uit heel Nederland het stads- en streekvervoer op verschillende aspecten, zoals de kans op een zitplaats, de klantvriendelijkheid van het personeel en de punctualiteit.

Voorzitter van het dagelijks bestuur van het OV-bureau Mark Boumans is positief gestemd over de resultaten. "Ik ben blij dat mijn eigen beeld over het OV in Noord-Nederland wordt bevestigd met dit onderzoek. Ondanks het feit dat goed werkend OV in deze regio een ingewikkelde opgave is, blijkt uit dit onderzoek, dat we er in slagen dit voor de reizigers goed te organiseren."

De Klantenbarometer laat verschillen zien per onderzoeksgebied. De Groninger stadsbus is met een 7.5 de op één na aantrekkelijkste stadsbus van Nederland, net achter die van Leeuwarden. Ook de overige buslijnen en Qliners scoren hoog met respectievelijk een 7.5 en een 7.4. De regionale spoorlijnen van Arriva in Groningen staan met een gemiddelde score van 7.3 in de bovenste regionen van de beoordeelde treindiensten. De waarderingen zijn licht gedaald ten opzichte van 2010. Een verklaring daarvoor ligt mogelijk in de overgang van strippenkaart naar OV-chipkaart in het najaar van 2011. Ook de waardering voor de beschikbaarheid van een zitplaats daalde, maar blijft nog wel hoger dan het landelijk gemiddelde.

De regionale spoorlijn in Drenthe, traject Zwolle - Emmen, sluit op dit moment nog de ranglijst, maar daar zullen eind 2012 met ingang van de nieuwe concessie veel verbeteringen worden doorgevoerd. Deze zullen naar verwachting een flinke sprong in de beoordeling van de klant opleveren. Zo zal er een nieuwe vervoerder met nieuw materieel gaan rijden en wordt de frequentie hoger.

Reacties

Fotoboek

Social media

Advertenties

Uw banner op onze website? Vraag hier meer informatie aan!

Agenda